Studenten motiveren met toetsen... Hoe dan?!
Studentmotivatie voor Flexibele Toetsen
Het exploratief onderzoeken naar welke keuze studenten willen maken bij toetsen is afgerond.
Én het artikel is gepubliceerd in Frontiers in Education!!!
Via deze link is het artikel te lezen.
En via deze link kun je de poster van het eerste onderzoek inzien.
Het exploratief onderzoek naar welke keuze studenten willen maken bij toetsen worden hieronder gedeeld:
-
Er zijn 10 toetskarakteristieken waar studenten keuze op geboden kunnen worden.
-
Ruim 157 studenten hebben middels een vragenlijst aangegeven waar zij een keuze in willen maken. De onderstaande tabel geeft de ranking hiervan aan:
-
In 4 focusgroepgesprekken hebben studenten aangegeven dat de keuzes:
-
Vergelijkbaar met elkaar moeten zijn.
-
Afgebakend moeten zijn tot 3 a 5 keuzemogelijkheden.
-
Dat ze graag ondersteund willen worden bij het maken van keuze en de gevolgen die de keuze heeft.
-
Dat de ondersteuning mag afbouwen naarmate de opleiding vordert.
-
Tijdens het 2de onderzoek, een herontwerponderzoek gaan we met docenten een standaard toets herontwerpen naar een flexibele toets waarbij studenten keuze geboden krijgen die de motivatie ondersteund. Én we gaan de studentmotivatie voor het maken van de flexibele toets meten zodat we een gevalideerd instrument hebben om de toetsmotivatie te meten.
Wil je meer weten over het onderzoek? Of wil je deelnemen aan het onderzoek om je de studentmotivatie bij toetsen te verhogen?
Neem dan contact met me op!