Mijn hart breekt als student vertelt dat docent niet in hem gelooft
'Investeer maar niet in mij hoor, meneer. Op de middelbare school zei mijn docent ook al dat het mij niet zo lukken.' Mijn hart breekt. Tegelijkertijd maakt dit me nog gemotiveerder om wél in deze student te investeren en hem aan het rekenen te krijgen.
Ik ben gek van rekenen, maar dat geldt niet voor het merendeel van mijn studenten. Sommigen komen hier binnen met een afkeer tegen rekenen of met rekenangst of schaamte omdat zij rekenen lastig vinden. Vaak is hun eerste vraag: 'Hoe kan ik een vrijstelling krijgen'. Of ze vragen zich hardop af waarom ze rekenen nodig hebben in hun vak.
Ik probeer daarom mijn lessen zo leuk mogelijk te maken en investeer veel in de relatie met studenten. Ik toon belangstelling voor hun bijbaantjes, hun favoriete restaurants, hun leven. Het is verleidelijk om je studenten tijdens de les aan het werk te zetten en hen naar jou te laten komen als ze vragen hebben.
Expres fouten maken
Maar dat werkt niet. Studenten met vragen stellen die vaak niet, maar gebruiken de les om online te shoppen of te Netflixen. Ik maak regelmatig (expres) fouten in mijn les om te laten zien dat fouten maken mag en hoe je die herstelt. Zo ontstaat een cultuur waarin vragen stellen en fouten maken mag.
Daarnaast vertaal ik in mijn lessen rekenen naar de belevingswereld van studenten. Sommen over 30 procent korting bij de Zara slaan meer aan dan lesmethodes met speelgoedauto's als voorbeeld. Of we bakken een taart tijdens een rekenles, want ook dat is rekenen. Verder leg ik uit dat je rekenen altijd nodig hebt: in elk beroep, maar ook in je dagelijks leven.
Investeren
Ik geef studenten bijvoorbeeld de opdracht om een schets te maken van een wachtkamer en leg hun uit dat wanneer zij later aan het werk zijn in een zorginstelling en ze de wachtkamer opnieuw moeten inrichten, het handig is als ze iets weten over vierkante meters.
Als je de lessen leuk maakt en laat aansluiten op en bij het beroep waar zij voor leren, gaat het rekenen vaak beter. Het mooiste vind ik om te zien dat studenten vaak beter kunnen rekenen dan zij ooit hadden gedacht. En juist daarom investeer ik in ze.
In deze rubriek tekent AD-journalist Janet de Vos wekelijks een verhaal op van een docent van mbo Rijnland. De verhalen zijn waargebeurd, maar volledig geanonimiseerd om de privacy van betrokkenen te beschermen.