Examencommissie heeft geen twijfel meer bij vakwedstrijden
Examencommissies zijn beslist geen 'amateurs'. Ook niet bij Summa. Een groep enthousiaste docenten zag mogelijkheden prestaties verricht met vakwedstrijden voor een vrijstelling bij examens in aanmerking te laten komen. Dit betekende doorzetten, de examencommissie(s) overtuigen en een servicedocument met werkwijze ontwikkelen. En meer opleidingsteams informeren en laten meedoen. Dit proces kan ook in andere mbo-instellingen worden geïmplementeerd.
Bij het team Zorg en Welzijn, specifiek de opleiding Apothekersassistent wilde een docent vrijstellingen realiseren voor haar student die derde was geworden op de landelijke finales van Skills Heroes (mbo-vakwedstrijden). Dat werd een 'Odyssee', maar wel een waar een vervolg op kwam. Met steun van de skills coödinator en de afdeling onderwijs en kwaliteit werd met twee examencommissies gesproken en besproken hoe verrichte prestaties van vakwedstrijden op te nemen in examens. Omdat bij Apothekersassisten ze overtuigd waren dat vakwedstrijden iets toevoegt aan het afronden van een opleiding
Bewijsstuk
In de kern ging het eerst om de prestatie(s) als bewijstuk in te brengen bij het examen. Daarvoor vergeleek de examencommissie de procedures en protocollen bij vakwedstrijden. Ook keken ze zelf bij de landelijke finales hoe het er aan toeging. Daar zagen ze dat dit goed zat. Vervolgens werd een servicedocument, een format en een werkwijze opgesteld om de prestaties te vergelijken met onderdelen van het examen. Die grondslag was noodzakelijk. Wat nog meer nodig is voor teams en andere scholen, is onderwijskundige en examinerende expertise samen met de skills coördinator bij elkaar zetten en met docenten en opleidingsteams aan de slag te gaan. Kortom, een multidisciplinair team.
Resultaat
Naast de enthousiasme en doorzettingsvermogen van het team bij Summa met een groep docenten was de opstelling en instelling van de examencommissies belangrijk bij het resultaat en inmiddels verkregen succes. De werkwijze leidde zelfs tot complimenten van de onderwijsinspectie die dit bij een bezoek zag. De werkwijze heeft er bij Summa toe geleid dat bij verschillende teams nu de 'Skills' beoordelingssystematiek gebruikt worden om makkelijker de scores met de examencommmissies te bespreken om die te kunnen wegstrepen tegen examenonderdelen. Tegelijkertijd leidde die werkwijze er ook toe dat er talentontwikkelingsprogramma's Summa-breed zijn opgezet waar studenten extra begeleid en getraind worden. Studenten zien dit en zijn raken meer gemotiveerd om iets extra's te doen waarmee ze ook nog eens versneld hun opleiding kunnen afronden.
Het hele verhaal van deze best practice is via de bijgaande link op de website van WorldSkills Netherlands te lezen. Met dank aan de mensen van Summa: Linda Baeten, Anneke Boink, Caroline van de Mortel en Helga van der Sommeren. Vragen over hoe je vakwedstrijden in het onderwijs kunt implementeren? Mail dan naar info@skillsheroes.nl.