Praat mee over de autonomie van docenten in het onderwijs!
Ben jij docent in het mbo? Praat mee over de autonomie van docenten in het onderwijs!
In opdracht van het ministerie van OC&W, voeren CAOP, Sardes en Kennisland een onderzoek uit naar het professioneel statuut in mbo en de regeling werkoverleg in het mbo. In deze regelingen maken docenten afspraken over bijvoorbeeld lesmethode, digitalisering maar ook over hoe docenten hun kennis bijhouden.
Sinds 1 augustus 2017 is het voor onderwijsinstellingen in Nederland verplicht om een professioneel statuut op te stellen. In het professioneel statuut wordt de professionele ruimte van een leraar vastgelegd. Dit zijn afspraken tussen schoolbestuur en docenten over professionele dialoog, zeggenschap en verantwoordelijkheid.
In het mbo is er een sectoraal professioneel statuut. Deze is als bijlage opgenomen in de cao. Om op instellingsniveau invulling te geven aan de zeggenschap van docenten is in het professioneel statuut voorgeschreven dat op iedere mbo-instelling een regeling voor werkoverleg wordt vastgesteld.
Waarom is dit belangrijk?
In het professioneel statuut en de regeling werkoverleg staan afspraken over de hoeveelheid professionele ruimte die leraren en docenten hebben om het onderwijs op hun eigen manier vorm te geven. Met dit onderzoek willen we de stand van zaken rondom het professioneel statuut en de regeling werkoverleg in beeld brengen.
Wil je hierover met ons over in gesprek?
We plannen graag een online/telefonisch gesprek met je in. Ook als je geen ervaring hebt met het professioneel statuut of de regeling werkoverleg maar wél in gesprek wil gaan over professionele ruimte van leraren/docenten, spreken we je graag.