Met welke onderzoeksinzichten ga jij dit najaar aan de slag?
Afgelopen maanden zijn er op de website van de Kennisrotonde diverse nieuwe antwoorden verschenen op vragen van mbo-docenten. Deze kennis is misschien ook relevant voor de vraagstukken waar jij of je collega’s tegenaanlopen. In dit bericht zetten we er een aantal op een rijtje.
Doorstroom van havo naar het mbo
De doorstroom van havo naar mbo neemt sinds een aantal jaren toe. Welke redenen hebben havisten om een mbo-studie te kiezen? En welke factoren kunnen helpen om deze doorstroom tot een succes te maken? Een aandachtspunt is goede begeleiding en afstemming tussen havo-scholen en mbo-instellingen. Factoren die bijdragen aan een succesvolle doorstroom tussen vmbo-mbo en mogelijk ook havo-mbo zijn onder andere leerling en studentkenmerken en de voorbereiding op vervolgkeuzes.
https://www.kennisrotonde.nl/vraag-en-antwoord/doorstroom-havo-naar-mbo
Actieve deelname BOL-studenten
Welke didactische strategieën van docenten dragen eraan bij dat BOL-studenten actief meedoen in de les? In dit artikel lees je wat je kunt doen om activerend les te geven. Specifiek als mbo-opleider (zowel docenten op school als in het werkveld) kun je drie met elkaar samenhangende leerprocessen ondersteunen: context maken, betekenis geven en ingroeien.
https://www.kennisrotonde.nl/vraag-en-antwoord/didactische-strategieen-deelname-BOL-studenten
Schrijven met AI
AI-tools zijn flink in opkomst dit jaar. Maar hoe ga je hiermee om in de klas? We zochten het uit in het antwoord op de vraag: welke didactische aanpak voor schrijven met AI vergroot de schrijfvaardigheid van mbo-studenten? Veel is nog niet onderzocht maar we kunnen op basis van de eigenschappen van de tools wel kijken naar mogelijke consequenties voor het onderwijs.
Leren van simulaties observeren
Soms kunnen maar één of enkele studenten tegelijk deelnemen aan een simulatie. Bijvoorbeeld wanneer je een beperkt aantal machine simulatoren beschikbaar hebt. Het is bewezen dat studenten effectief kennis en vaardigheden ontwikkelen door actief aan een simulatie deel te nemen. Maar onderzoek laat zien dat studenten die meekijken met de simulatie er net zo veel van zouden kunnen leren. Daarbij is het wel erg belangrijk dat de observerende studenten goede begeleiding krijgen en een beoordelingsinstrument.
https://www.kennisrotonde.nl/vraag-en-antwoord/leren-door-simulaties-observeren
Slides delen of aantekeningen maken
Deel jij na afloop van de les slides of aantekeningen met je leerlingen of heeft het jouw voorkeur om ze zelf te laten meeschrijven? Uit onderzoek blijkt dat leerlingen meer onthouden van een les als ze gebruikmaken van aantekeningen. En dat het zelf maken van aantekeningen veel vraagt van het werkgeheugen waardoor aantekeningen vaak niet compleet zijn. Aanvulaantekeningen of aantekeningen van de docent kunnen helpen.
Stel ook je vraag
Op de site van de Kennisrotonde vind je antwoord op nog zo’n 800 andere onderwijsvragen maar het kan natuurlijk zijn dat jouw vraag er nog niet tussen zit. In dat geval kun je je vraag kosteloos stellen op de site. Dan gaat een van onze kennismakelaars met je in gesprek en daarna in de literatuur op zoek naar het antwoord!