Aanpak taboe psychische problematiek GeestKracht-ambassadeurs Astrum College
Studenten van Astrum College werkten dit studiejaar aan een praktische en concrete aanpak om taboes en stigma’s rondom psychische problematiek te doorbreken.
Steeds meer jongeren kampen met psychische klachten. Hierdoor kunnen ze vastlopen in het dagelijks leven. Belangrijk is dat zij zichzelf kunnen zijn en er ruimte is om over deze problematiek te praten. Zodat zij, ook met een psychische kwetsbaarheid, krachtig kunnen meedoen in de maatschappij. ECIO ondersteunt mbo-scholen op verschillende manieren bij hun aanpak op studentenwelzijn. Zo ook met het project ‘Aan de slag als GeestKracht-school!’.
Tijdens de bijeenkomst op 2 juni jl. werd het traject van de afgelopen negen maanden op het Astra College feestelijk afgerond. We blikken kort terug op de activiteiten en initiatieven die zij tijdens het traject hebben opgepakt om taboe rondom psychische problematiek te verminderen.
Project GeestKracht-school
In het project ‘Aan de slag als GeestKracht-school!’ staat het doorbreken van taboe en stigma rondom psychische problematiek onder mbo-studenten (16-25 jaar) centraal. De aanpak is tweeledig: impact op school én daarbuiten. Met onderwijs als sleutel voor verandering, werken mbo-studenten op zes mbo-scholen zelf aan een concrete aanpak voor preventie van psychische problematiek. Daarbij worden ze begeleid door ECIO, 113 en professionals binnen de eigen onderwijsinstelling. Het project wordt ondersteund met subsidie van FNO.
Aanpak Astrum College
Met een kleine, gemotiveerde groep studenten, van de opleidingen Helpende Zorg, ICT en Zorg & Welzijn, gingen we bij de start het gesprek aan over psychische problemen.
- Tijdens de eerste bijeenkomsten werd voornamelijk openheid gecreëerd en werden de studenten toegerust om de problematiek bespreekbaar te maken.
- Vervolgens heeft de groep vragenlijsten uitgezet onder studenten om een breder beeld te krijgen van wat er speelt binnen Astrum College. Hieruit bleek dat veel studenten stress en somberheid ervaren. Studenten gaven aan dat het zou helpen als er op school meer aandacht voor mentale gezondheid is en als docenten meer kennis en begrip hiervoor hebben.
- De uitkomsten zijn door twee GeestKracht-ambassadeurs gepresenteerd aan de coördinatoren studentondersteuning.
- Ook heeft de groep een presentatie gemaakt voor studenten die volgend studiejaar zullen starten.
- De GeestKracht-ambassadeurs zullen als ervaringsdeskundigen met docenten en medestudenten op verschillende momenten het gesprek aangaan om taboe rondom psychische problematiek te verminderen.
- Tevens is er gewerkt aan een workshop voor docenten en slb’ers waarmee zij handvatten krijgen om psychische problematiek in de klas bespreekbaar te maken.
Vervolg
Tijdens de feestelijke afsluiting op 2 juni jl. ontvingen zij het Europass Vrijwilligerscertificaat, een officieel Europees document waarin de competenties, die zij tijdens dit traject hebben opgedaan, zijn beschreven. De studenten gaven aan nog niet klaar te zijn met het project.
Ik vind dit thema belangrijk en heb het gevoel zo iets voor mijn medestudenten te kunnen doen
Na de zomer gaan de studenten dus verder met het uitwerken en borgen van hun ideeën. Ook zullen ze nieuwe studenten werven om de groep te versterken.
Meer informatie
Wil je ook aan de slag als GeestKracht-School om psychische problemen bespreekbaar te maken en taboes te doorbreken? Neem dan contact op met ECIO via algemeen@ecio.nl. We vertellen je er graag meer over. Bekijk ook de kennisbankstudentenwelzijn.nl voor handreikingen, tips voorbeelden van onderwijspraktijken, onderzoeken en meer voor het vormgeven van studentenwelzijn.